Tekst: Richard Nichols
Zdjęcia: David Wigmore Pierwsza salwa została wystrzelona
przez Trevora: "Craig ciągle się wlecze. Zawsze muszę na niego czekać." Jesteśmy
tylko o pięć minut od miejsca, w którym będziemy robić zdjęcia i ojciec Craig'a
już robi mu przytyki. To zapowiada się na prawdziwy mecz bez pardonu - jestem tego
pewien. "On zawsze na mnie najeżdża - i myśli, że jestem głupi." - mówi
później Craig. No cóż trudno nazwać kogoś, kto porusza się w tak fantastycznej
wersji Subaru Impreza, przygłupem. Gdy weźmie się pod uwagę to, że ojciec również
zakochany jest w swoim samochodzie, nie dziwi to, że obaj są podjarani, jeśli chodzi o
japońskie samochody o wysokich osiągach.
Lecz nie
zawsze szybkie samochody z Japonii pochłaniały wolny czas w domostwie Mudd'ów. Przed
Lancerem Evolution i Subaru Imprezą WRX zarówno Trevor jak i Craig prowadzili
zmodyfikowane Peugeoty 205 i 309 zwykle w odmianie GTi. Po tych stosunkowo nieśmiałych
pojazdach wystarczyła im jedna jazda w uznanych procach o napędzie turbo przekazywanym
na wszystkie koła, aby złapać przynętę.
"Gdy
tylko usiadłem w Lancerze wiedziałem, że muszę go mieć" - wspomina
Trevor. Krótko
poszukiwał Evo I lub II, ale okazało się, że II miały zbyt wysokie ceny. Z czterech
Lancerów Evo jakim się przyglądał ten miał właściwą cenę 12 patyków i nie miał
dramatycznej historii użytkowania. "Dealer po prostu rzucił mi kluczyki i krzyknął,
żebym się przejechał" mówi Trevor "To było fantastyczne! Nie wydaje mi się, abym
zdawał sobie sprawę z tego jak twarde było zawieszenie -tak dobrze się
prowadził."
Sztywne prowadzenie się
wynikało z tuningowego zestawu zawieszenia, które Trevor zastąpił ze standardowym
zestawem Evo III: "Evo I, II i III to praktycznie ten sam samochód, Evo II ma spojler
na krawędzi bagażnika i dodatkowe 10 KM a III ma więcej elementów nadwozia i silnik o
mocy 270 KM" - wyjaśnia.
Od
momentu zakupienia samochodu rosła pokusa zmodyfikowania go. Zaczęło się od
pięcio-szprychowych 16-calowych kół Advan Racing (ciągle używanych latem), lecz
gdy Trevor znalazł te prawdziwe koła OZ Racing do Evo III za jedyne 120 funtów nie
oparł się i musiał je założyć. "To całkiem zaskakujące, że można znaleźć
części do wczesnych Evo, jeśli tylko dobrze poszukasz" - powiada. Zdarzyło się,
ze nabył kompletne wnętrze Recaro za jedyne 175 funtów obniżone z pierwotnej ceny
ponad 800 funtów! Tak rzadkie samochody mogą
mieć swoje zalety, jeśli chodzi o koszt części z drugiej ręki, chociaż nowe części
mogą być astronomicznie drogie. "Nie tak dawno potrzebowałem nowej uszczelki
głowicy. Otrzymałem je w ciągu 48 godzin przez Steve Hill Motorsport, ale cena za
zestaw uszczelek wynosiła 250 funtów. Na szczęście naprawiono to w ramach gwarancji,
która otrzymałem, kupując samochód.
Bycie
pasażerem w tym samochodzie jest jak łagodne wprowadzenie do Lancera przygotowanego na
asfaltowe odcinki specjalne. Evo I nie jest oczywiście tak szorstkie, lecz wykazuje ducha
walki. Przełożenia skrzyni biegów są super bliskie, aby pomóc w mieszaniu skrzynią i
utrzymać obroty turbo. "Pomogłem trochę turbo poprzez zawór wylotowy
HKS, który
uwalnia powietrze za jednostką tak że nie zwalnia ono w wyniku nagromadzonego
ciśnienia. Nie był jednak tani - tak jak części do Escorta RS - kosztował mnie
250 funtów" - mówi Trevor.
Prowadzenie
się jest czymś zupełnie innym. Poza oczywistym zyskiem z opon serii 60, które teraz
wydają się za wysokie w takim samochodzie, ta mała limuzyna połyka zakręty i ronda.
To poczucie pewności z jakim pozwala na pokonywanie zakrętów sprawia, że ma się tyle
radości z jazdy. I, nie chcę tego mówić w obawie przed rozpętaniem kłótni, wydaje
się znacznie szybsze niż WRX Craig'a, aczkolwiek przełożenie całkowite Lancera
może mieć tutaj coś na rzeczy. Scooby ma zdecydowanie dłuższe nogi.
Craig
przejechał zaledwie 3 200 mil w ciągu siedmiu miesięcy posiadania swojego importowanego
wozu. "Naprawdę nie mam wystarczająco dużo czasu, aby nim jeździć, więc ciągle
przyzwyczajam się do niego." Możesz to sam dostrzec gdy usiądziesz na siedzeniu
pasażera. Podczas gdy Trevor woli nacierać w swoim Lancerze, Craig zdaje się wybierać
bardziej zrelaksowane tempo jazdy w swoim Subaru. Nie zrozumcie mnie źle, lubi
przyspieszyć od czasu do czasu a zdolności pokonywania zakrętów odpowiadają wysiłkom
Evo, lecz jazda jest bardziej zrównoważona, mimo iż jest to samochód w japońskiej
specyfikacji i dlatego też, że z powodu wyższych biegów wymaga ona od kierowcy mniej
uwagi. Więcej wybacza.
Okazuje
się, że to Trevor znalazł dla Craig'a Imprezę WRX o przebiegu 50 000 mil za 14 500
funtów poprzez Roger Clark Motorsport w Leicester. Spędziła pierwsze pięć lat swojego
życia w Japonii zanim została sprowadzona w 98. Mechanicznie jest to standardowy model
93, ale WRX miało 240 KM i w związku z tym ma lepsze osiągi niż Turbo w specyfikacji
UK. Craig wspomniał coś o wyprzedzeniu Porsche po drodze do nas - co nas wcale nie
dziwi, ale miło to znów usłyszeć.
Wszystkim
czego potrzebował Craig, aby kupić Imprezę WRX było przejechanie się podobnym autem
kumpla: ""Nie mogłem uwierzyć jaki jest dobry" - mówi. Samochód Craig'a
był wyposażony w wysoki spojler i zawieszenie Prodrive, lecz od tamtej pory dodał
komplet smakowitych kół 17" Raceline i pokrywy na przednie reflektory
STi. Samochód
jest we wspaniałym odcieniu jasnej czerwieni, która zdaje się przytłaczać
ciemniejszą czerwień Mitsubishi Trevora. "Nie ma znaczenia ile polerowałbym mój
samochód nigdy nie będzie on tak jasny jak jego" przyznaje Trevor z zawiścią.
Samochód
Craiga ma charakterystyczny dla Subaru warkot boxera na wydechu, lecz nie jest tak
przesadzony jak niektóre Imprezy, które możesz usłyszeć, niektóre z nich brzmią
topornie a na dłuższych trasach nawet męcząco. System wydechu ze stali nierdzewnej
łącznie z końcówką wydechu w stylu DTM zdaje się osiągać właściwą równowagę.
Brak nadmiernego hałasu wydechu jest czymś co uszczęśliwia Craiga, jako że woli, aby
głośne dźwięki pozostały wewnątrz samochodu. "Nie wstydź się, pokaż im swój
bagażnik - jest pełen" - mówi rozbawiony Trevor. Craig otwiera go dla nas,
ujawniając skład sprzętu muzycznego, który godnie reprezentuje jeden z aspektów jego
preferencji, jeśli chodzi o indywidualizację samochodu.
Wnętrze
jest wzbogacone o regulowane koło kierownicy, aluminiowe pedały i gałkę dźwigni
zmiany biegów i dźwignię o krótkim skoku. Dodatkowo Craig ożywił prawie w całości
czarne wnętrze poprzez pomalowanie części wstawek na desce na kolor srebrny. "To
wspaniały samochód do codziennego użytku" - mówi Craig - "Odpowiednio wygląda
i brzmi." Bez względu na to czy siedzisz na siedzeniu kierowcy czy stoisz na zewnątrz
i się przyglądasz, trudno pokusić się o inne zdanie - to wspaniały zestaw.
Jeśli
chodzi o Trevor'a, to trochę więcej części oczekuje na modyfikację w jego Lancerze
Evo. Zawieszenie ma być wyposażone w zestaw obniżający, który zredukuje wielki
prześwit pomiędzy kołami a nadkolami a silnik zyska na zamontowaniu filtra
HKS. Ocenia,
że wtedy samochód wyciśnie prawdziwe 270 KM, co oznacza, że jeszcze szybciej będzie
odchodził WRX. Craig odpowie na to zamontowaniem tuningowego zaworu wylotowego i filtra
powietrza o swobodnym przepływie.
Możecie
być pewni, że ta rywalizacja nie ma się ku końcowi. Entuzjazm Trevora dla imprez na
torach wyścigowych i rywalizacji sprinterskich może się udzielić
Craig'owi. Ojciec
przekonuje go do wzięcia udziału w akcji podczas dnia klubowego. "Pragnę zobaczyć
oba samochody na torze. Zobaczymy wtedy kto rządzi - chociaż i tak już to wiem."
- mówi Trevor.
W tej chwili
Craig woli poruszać się po drogach i utrzymywać swoje Subaru w ponętnym kształcie,
ale nie odpuści ojcu. "Mój jest jaśniejszy" - powiada. "Taaak, ale nie taki
szybki" - pada riposta. Czy czujecie, do czego są jeszcze zdolni?
Karta identyfikacyjna: Mitsubishi Lancer Evolution 1 1992
Trevor'a Mudd'a |
Silnik Evo o podwójnym rozrządzie, 16 zaworach na cylinder i
turbodoładowaniu jest w zasadzie tą samą jednostką jak obecne Evo VI. Moc zwiększona
przez wydech pozbawiony katalizatora. Obowiązkowy wielki tylny
spojler. Koła OZ o
kosztownym wyglądzie pochodzą z Evo III, tanio zakupione z drugiej ręki, fotele Recaro
pochodzą z Evo II. Usztywnione zawieszenie poprzez amortyzatory i sprężyny Evo III. |
Silnik: |
dwulitrowy,
16 zaworów, turbodoładowanie, rzędowa czwórka. Wewnętrznie standardowy. Sekwencyjny
zawór wylotowy HKS, wydech ze stali nierdzewnej Jasma, brak katalizatora |
Skrzynia biegów: |
standardowa
4x4, z rozdziałem momentu 48%/52% przód/tył |
Zawieszenie: |
przód:
amortyzatory i sprężyny Evo III Tył: amortyzatory Evo III i sprężyny tuningowe |
Hamulce: |
standardowe
tarcze z okładzinami Lockheed z przodu i Mintex z tyłu |
Nadwozie: |
przedni
spojler Evo III, reflektory, przezroczyste klosze bocznych kierunkowskazów, chlapacze
rajdowe Evo, poprzeczka usztywniająca Ralliart wykonana z aluminium |
Koła i opony: |
6.5x15
OZ Racing z lekkich stopów z oponami 205/60x15 Yokohama A460 (na lato koła 7x16 Advan z
oponami 215/45x16) |
Wnętrze: |
podnóżek
AP Racing, dodatkowe zegary Ralliart, HKS turbo timer, gaśnica |
Sprzęt muzyczny: |
jednostka
główna Clarion, automatyczny zmieniacz na 12 płyt i gwizdki 150 W, średniotonowe
głośniki 200W Kenwood, trójdrożne głośniki Sony 200W 6x9, subwoofer 10 calowy
Kenwood, dwie jednostki krzyżowe, wzmacniacz mostkowy 300W, wzmacniacz czterokanałowy
160 W. |
Karta identyfikacyjna: Subaru Impreza WRX 1993
Craig'a Mudd'a |
Impreza Craig'a to wersja japońska
WRX, której boxer ma więcej
mocy niż Impreza Turbo w specyfikacji na rynek brytyjski - 240 KM w tym samochodzie z
93 roku. Poprawione zawieszenie na zestawie Prodrive i 17 calowych
Raceline'ach. Prosta,
czarna deska rozdzielcza rozjaśniona przez pomalowane na srebrno panele i aluminiowa
dźwignia zmiany biegów oraz pedały. |
Silnik: |
dwulitrowy,
16 zaworów, turbodoładowanie, boxer. Wewnętrznie standardowy. Wydech ze stali
nierdzewnej Janspeed S1 |
Skrzynia biegów: |
standardowa
z wyjątkiem dźwigni zmiany biegów o krótkim skoku |
Zawieszenie: |
smortyzatory
Bilstein Prodrive STi, sprężyny Prodrive |
Hamulce: |
standardowe
tarcze z okładzinami Mintex |
Nadwozie: |
spojlery
WRX w kolorze nadwozia, Przedni spojler STi, pokrywy reflektorów
STi, wysoki tylny spojler, przezroczyste klosze bocznych i przednich kierunkowskazów, siatka na wlot
chłodnicy |
Koła i opony: |
8x17
RL Raceline z lekkich stopów z oponami 215/40x17 |
Wnętrze: |
ustawiane
koło kierownicy SWM, pedały Sparco, podnóżek i dźwignia zmiany biegów AP
Racing,
srebrne panele na desce rozdzielczej i klamki drzwi, gaśnica |
Sprzęt muzyczny: |
jednostka
główna Clarion, automatyczny zmieniacz na 12 płyt i gwizdki 150 W, średniotonowe
głośniki 200W Kenwood, trójdrożne głośniki Sony 200W 6x9, subwoofer 10 calowy
Kenwood, dwie jednostki krzyżowe, wzmacniacz mostkowy 300W, wzmacniacz czterokanałowy
160 W. |
|