PORADNIK KLIENTA
|
*
*
*
*
*
Strona ciągle w budowie ! W tym dziale postaramy się zamieścić odpowiedzi na podstawowe pytania natury prawnej, które zazwyczaj wzbudzają najwięcej emocji ... znajdziesz tu również formularze i adresy niezbędne do rozwiązania Umowy z Operatorem. Spróbujemy również przedstawić wszelkie prawa, ale także i obowiązki Klienta cyfrowych telewizji wynikające z podpisywanych Umów. Zamieszczamy w tym miejscu zebrane przez nas porady dla Przesiębiorców publicznie rozpowszechniających utwory drogą radiową i telewizyjną w lokalu Przedsiębiorstwa. Pytanie: Czy potrzebna jest zgoda na montaż anteny ?
Jeśli zatem jesteś Najemcą lokalu to pierwszym Twoim krokiem przed instalacją powinno być skierowanie pismo z wnioskiem o udzielenie zgody na montaż anteny określający miejsce i sposób jej montażu ( proponuję zrobić to osobiście za potwierdzeniem odbioru na kopii ). Odpowiedź powinna być udzielona w terminie 30 dni ( jej brak uznawany jest za akceptację wniosku ). Jeśli jesteś Właścicielem lokalu ( np. w Spółdzielni lub Wspólnocie Mieszkaniowej ) to przed instalacją również powinno być skierowane do Zarządu lub Administracji pismo z pełnym zakresem informacji określającym miejsce i sposób montażu anteny. Oczywiście, jeśli Twój budynek jest wyposażony w tzw. instalację zbiorczą umożliwiającą odbiór sygnałów bezpłatnej cyfrowej TV naziemnej i/lub satelitarnej to sprawa się nieco komplikuje. W przypadku przychylnej odpowiedzi możesz przystąpić do montażu. W przypadku odpowiedzi negatywnej pozostaje próba polubownego załatwienia, powołując się na przepisy prawne lub rozpatrzenie przez sąd. Głośną sprawą był wniosek UOKiK i dotyczyła Gminy Katowice - jego finał możesz przeczytać TU (*.pdf) m.in. na tej podstawie warto dochodzić swoich praw. Inne sytuacje dotyczące anten w UE i obcokrajowców możesz przeczytać TU lub TU (*.pdf). źródło i materiały: www.hdtv-sat.eu Pytanie : Czy muszę płacić abonament RTV ? Czy muszę płacić abonament rtv ? skoro posiadam Cyfrę+ i płacę jej abonament zgodny z podpisaną umową, a Cyfra+ w swojej ofercie oferuje mi min. program 1,2, (odbiór mam tylko satelitarny, a polskiego radia nie słucham ), czy nie tak powinno być, że TVP powinna sciągać swoją część od Cyfry + ? Odpowiedź : Abonament RTV jest rodzajem podatku, jaki nakłada na nas Państwo za posiadanie przez nas odbiorników radiowych i telewizyjnych i w ten sposób należy go rozpatrywać. Nie ważne jakie telewizje oglądamy i komu jeszcze za to płacimy. Możemy w ogóle nie odbierać telewizji polskiej. Za sam fakt, że posiadasz w swoim domu odbiornik telewizyjny i/lub radiowy ( nawet jeśli z niego nie korzystasz ), jesteś zobowiązany zapłacić ten podatek. To tak jak np. podatek od nieruchomości, czy od środków transportowych - masz, więc płacisz, nawet jeśli nie korzystasz. Jesteśmy pierwsi ... w niepłaceniu abonamentu, 65% Polaków nie płaci abonamentu RTV, pomimo że należy on do najniższych w Europie - wynika z danych Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. W porównaniu z Niemcami i Wielką Brytanią, gdzie opłata wynosi blisko 200 euro, w Polsce to równowartość 45 euro. O ustawowym obowiązku wnoszenia opłaty abonamentowej przypomina rozpoczynająca się właśnie kampania Związku Pracodawców Mediów Publicznych ( całość artykułu - kliknij na obrazek powyżej ...) Natomiast, problemem rzeczywiście jest kwestia sensownego wykorzystania środków zgromadzonych od abonentów, jednak jakby na to nie patrzyć jest to rzecz zupełnie odrębna. A może jednak nie ? Odpowiedzi na to pytanie każdy musi udzielić sobie sam ... Swoją drogą, zastanawiające jest, dlaczego wciąż tak sporo ludzi myśli o Państwie w kategorii instytucji, która ma nam dawać, albo z której chcemy coś zedrzeć, a nie, że to Państwo jest naszym dobrem wspólnym, o które należy dbać. Żeby zmienić nastawienie i zacząć się identyfikować z Państwem, w którym się urodziliśmy, trzeba jednak naprawdę wiele zmienić. Ale żeby zacząć ten proces, to jak w piosence Budki Suflera, która śpiewa, że do tanga trzeba dwojga - to również Państwo jako organizacja musi zostać zmuszone do gruntownych zmian co do postrzegania roli Obywatela ... więcej szczegółów nt. abonamentu na stronie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji ... Pytanie : Jak wypowiedzieć umowę w Cyfra Plus ? Chcesz zrezygnować z Cyfry+ a nie wiesz jak się do tego zabrać ? Cała procedura jest prosta i zajmuje mało czasu, a nawet jak ostatecznie zmienisz zdanie to masz szansę ( przynajmniej teoretycznie ) otrzymać ofertę lepszą niż normalnie dostępne w punktach sprzedaży, ponieważ Pracownicy infolinii Cyfry plus mają obowiązek skontaktowania się z każdym Klientem który złożył rezygnację z abonamentu i winni są złożyć taką ofertę - która przekona Klienta aby wycofał rezygnację i kontynuował Umowę abonamentową ... Jak to wygląda w praktyce ? Otóż, sądząc z wypowiedzi Klientów, w większości nie są oni zadowoleni z propozycji infolinii lub wręcz czują się oszukani, a co najmniej wprowadzeni w błąd, po zaakceptowaniu propozycji które zostały im złożone. I w tym miejscu należy chyba zdementować pogłoski, których pełno na forach internetowych, jakoby Pracownicy infolinii celowo wprowadzali w błąd i/lub wymuszali ( cokolwiek by to słowo miało oznaczać w kontekście rozmowy telefonicznej ) akceptację niekorzystnych dla Klienta warunków Umowy. Przyczyna jednak jest znacznie bardziej prozaiczna, ponieważ wydaje nam się, że najczęstszą przyczyną takiego stanu rzeczy, jest kompletna nieznajomość warunków zawartych w Umowie abonamentowej z Operatorem. Pamiętaj że nieznajmość prawa szkodzi, a Twoim podstawowym prawem - ale jednocześnie obowiązkiem, jest zadbać o własne interesy - po prostu nikt tego nie zrobi za Ciebie !!!! Argument, że żyjemy w TAKICH czasach, ( który to argument często słyszymy z ust naszych Klientów, mających prawdziwe lub rzekome poczucie krzywdy ) wcale nie jest prawdziwy - wszak to Rzymianie napisali wiele wieków temu : ignorantia iuris nocet - nieznajomość prawa szkodzi. Błąd pierwszy: cała sztuka zawarcia korzystnej Umowy opiera się na sztuce negocjacji ! Żeby jednak cokolwiek negocjować, trzeba mieć przynajmniej podstawową wiedzę na temat materii w której prowadzimy negocjacje ... a z tym co nazywamy tzw. świadomością prawną nie jest najlepiej - żeby nie napisać, że jest po prostu źle !!! Standardowym np. tematem narzekania Klientów jest wielkość i trudna do ogarnięcia skala komplikacji Umowy, którą otrzymują w postaci wydruku. Otóż nie żyjemy w krainie szczęśliwości, a w związku z tym Operator po prostu musi jednoznacznie określić wszystkie warianty postępowania ( a przynajmniej te które potrafi przewidzieć ) i jednoznacznie określić wszystkie swoje prawa i obowiązki, tak aby zabezpieczyć się warunkami Umowy przed mniej czy bardziej zasadnymi roszczeniami drugiej strony Umowy. I ma do tego pełne prawo !!!
Oczywiście my, jako Klienci też korzystamy z pełni praw chroniących nasze interesy - ale musimy umieć je stosować ! Jeśli bowiem podpisujemy Umowę abonamentową na warunkach promocyjnych to oznacza, że otrzymujemy znaczne upusty - rabaty ( od tzw. regularnego cennika ) wyłącznie na określony w umowie okres jej obowiązywania. Potem, po zakończeniu okresu na który się umówiliśmy ( podpisując Umowę ) nie następuje żadna drastyczna podwyżka cen - jak uważają niektórzy Klienci, a ceny powracają po prostu do poziomu który obowiązuje cały czas w cenniku podstawowym Operatora ! Tak więc w naszym interesie leży dopilnowanie, aby nasza Umowa nie została przedłużona automatycznie na czas nieokreślony, po zakończeniu okresu promocyjnego ( sprawdź aktualne promocje Cyfry + ) zapisanego w Umowie o abonament. Wydaje się, że bardzo często błędnie przenosimy pojęcia prawne z jednej dziedziny życia na drugą - w tym przypadku np. opierając się na tzw. doświadczeniu życiowym, które podpowiada nam, że tak, jak np. Umowa o pracę na czas nieokreślony, jest zdecydowanie bardziej korzystna niż Umowa na czas określony - popełniamy jednak kosztowny błąd.
W rzeczywistości przy zawieraniu Umowy abonamentowej z Operatorem płatnej Telewizji jest dokładnie odwrotnie !!!
Zachęcamy zatem - pilnuj terminów wynikających z podpisanej przez Ciebie Umowy - a zanim zadzwonisz na infolinię - odwiedź nas osobiście i po prostu wypytaj o szczegóły aktualnie obowiązujących promocji i warunki jej otrzymania ! Nalegamy na kontakt osobisty, ponieważ naszą ambicją jest przedstawienie Klientowi wszelkich uwarunkowań prawnych i finansowych, jakie wiążą się z wyborem konkretnej oferty. Oczywiście można skontaktować się z nami telefonicznie lub mailowo - z oczywistych jednak powodów - nie jesteśmy w stanie dokładnie przedstawić i wspólnie rozważyć wszelkich niuansów każdej z ofert jakiej mamy dla Państwa przygotowane. Zdecydowanie preferujemy kontakt osobisty - choćby z prostego powodu - kiedy Państwo dzwonicie do nas, zazwyczaj gościmy już jakiegoś Klienta ... i naprawdę trudno telefonicznie opisać wszelkie możliwości, kiedy ktoś siedzi vis -a- vis i oczekuje ( do czego ma pełne prawo ) jak nalepszego i jak najszybszego załatwienia swojej sprawy ... Pamiętaj również, że mniej więcej miesiąc przed zakończeniem obowiązującej Cię Umowy w systemie transakcyjnym Cyfry + czeka na Ciebie specjalne przygotowana oferta dotycząca przedłużenia ( aneksowania ) Twojej Umowy. Jeśli jednak z Tobie wiadomych powodów chcesz lub musisz wypowiedzieć Umowę, to przedstawiamy to poniżej ... 1. Znajdź umowę, którą podpisałeś z Cyfrą Plus i sprawdź kiedy została ona zawarta i do kiedy. Od tego zależy obowiązujący Cię termin wypowiedzenia.
3.
Jeżeli okres umowy jeszcze nie upłynął, to przygotuj
pismo o następującej zawartości: 4.
Adres, na który trzeba wysłać pismo to: W przypadku Cyfry Plus nie korzystaj z opcji listu poleconego za potwierdzeniem odbioru, ponieważ skrytka pocztowa raczej nie potwierdzi Ci odbioru Twojego listu :-). Pamiętaj, żeby sprawdzić na infolinii Operatora czy Twoja rezygnacja dotarła i została przyjęta - bywa, że z różnych powodów formalnych ( np. brak podpisu ) mimo, że list polecony z wypowiedzeniem dotarł do Operatora to jednak Twoja rezygnacja nie została przyjęta !
Upewnij się również ponownie, co do terminu i sposobu zwrócenia sprzętu, akcesoriów i/lub odebrania kaucji ( o ile oczywiście ją wpłaciłeś przy zawieraniu Umowy ). Ta uwaga dotyczy np. Klientów Cyfry + którzy byli Klientami Platformy WIZJA TV i zostali " przejęci " przez Cyfrę + po połączeniu platform. W takim przypadku uzupełnij formularz wypowiedzenia o żądanie zwrotu pobranej przez Wizję TV kaucji za sprzęt i koniecznie dopisz, że życzysz sobie pełnego zwrotu kaucji na konto bankowe ( o ile dokonywałeś płatności ze swojego konta ). W przeciwnym razie Cyfra + dokonuje zwrotu kaucji za pośrednictwem Poczty Polskiej i obciąży Cię kosztami przekazu ! co zresztą spotkało mnie osobiście i jest niezgodne z samą definicją kaucji. Ponieważ sposoby wypowiadania Umowy abonamentowej są w zasadzie takie same dla większości Operatorów (są takie, bo muszą być oparte na Kodeksie Cywilnym ) więc na obrazkach poniżej znajdziesz wzory wypowiedzenia do ściągnięcia i wypełnienia na własnym komputerze w formacie word.doc dla polskich Operatorów płatnych platform cyfowych ( Cyfra + , Platforma N oraz Polsat ). Najedź kursorem na obrazek, kliknj i otwórz lub skorzystaj z opcji: prawy klawisz myszy -> " Zapisz element docelowy jako ..."
PORADY DLA PRZEDSIĘBIORCÓW PUBLICZNIE ROZPOWSZECHNIAJĄCYCH UTWORY DROGĄ RADIOWĄ I TELEWIZYJNĄ W LOKALU PRZEDSIĘBIORSTWA. Zgodnie z artykułem 24 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych każdy może korzystać z ogólnie dostępnych kanałów telewizyjnych, lecz jedynie w zakresie własnych potrzeb. Publiczne odtwarzanie programów, które wiąże się z osiąganiem korzyści majątkowych, w tej kategorii się nie mieści i możliwe jest wyłącznie po uzyskaniu stosownej licencji od nadawcy. Aby uniknąć odpowiedzialności, podmiot, który takiej licencji nie nabędzie, musi udowodnić, że publiczne odtwarzanie meczów nie jest w żaden sposób związane z osiąganiem korzyści majątkowych. W przypadku właścicieli pubów, klubów, hoteli czy restauracji wykazanie tego wydaje się w praktyce niemożliwe. Kto będzie publicznie rozpowszechniał np. mecze bez stosownej licencji, osiągając w ten sposób korzyści majątkowe, podlega odpowiedzialności karnej i cywilnej. Kiedy publiczne na dawanie utworów łączy się z osiąganiem korzyści majątkowych ? W orzecznictwie zarówno krajowym jak i europejskim przyjęto, że na przykład nadawanie utworów za pomocą odbiorników telewizyjnych w hotelu, w tym także w pokoju hotelowym, jest przeznaczone dla klientów tego hotelu i łączy się z osiąganiem korzyści majątkowych przez jego właściciela. Umieszczenie odbiorników przez właściciela hotelu w pokojach hotelowych wiąże się z osiąganiem przez niego korzyści majątkowych, albowiem wpływa to na atrakcyjność oferty hotelowej, podwyższa standard hotelu i wpływa bezpośrednio na uzyskanie wyższej kategorii hotelu. Nie ma przy tym znaczenia kwestia oglądalności programów przez określone osoby, wystarcza bowiem potencjal na możliwość skorzystania z oferty obejrzenia utworu. Warto podkreślić, iż w wyroku Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 8 października 2004 r. VI ACa 62/2004 (Wokanda 2005/10 str. 44) wskazano, że "Umieszczenie w hotelach telewizorów celem umożliwienia oglądania programów telewizyjnych nie jest działaniem w ramach licencji ustawowej określonym w art. 24 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, gdyż warunkiem skorzystania z tej licencji jest brak korzyści majątkowych w związku z odbiorem programów". Również ETS wskazał m.in., że instalowanie odbiorników telewizyjnych w pokojach hotelowych należy traktować, jako publiczne udostępnianie utworów i z tego tytułu prowadzący hotel powinien uiszczać opłaty licencyjne na rzecz organizacji zajmujących się zarządzaniem prawami własności intelektualnej. W ocenie Sądu prywatny charakter pokoi hotelowych nie stoi na przeszkodzie uznaniu, że udostępnienie w nich utworu przy pomocy odbiorników telewizyjnych stanowi publiczne udostępnienie w rozumieniu art. 3 ust. 1 dyrektywy 2001/29. Jak ustalić wynagrodzenie za reemisję utworów np. w lokalnej telewizji kablowej
Kary za nielegalne odtwarzaniePub czy restauracja mogą zostać skontrolowane przez Policję i wówczas, w przypadku braku pozwolenia na publiczne odtwarzanie od nadawcy, grożą poważne konsekwencje. Sprawa może trafić do sądu, który rozstrzygnie, czy nadawanie sygnału telewizyjnego wiązało się z czerpaniem korzyści. W takiej sytuacji zastosowanie ma art. 116 prawa autorskiego. Zgodnie z nim osobie, która bez uprawnienia lub niezgodnie z warunkami umowy rozpowszechnia program, grozi grzywna, kara ograniczenia wolności albo jej pozbawienia do lat dwóch. Jeżeli sąd wykaże, że działanie to wiązało się z osiąganiem korzyści, to wówczas można trafić do więzienia nawet na trzy lata. ZAiKS nie wystarczyZgodnie ze zmienionym w zeszłym roku art. 24 prawa autorskiego publiczne słuchanie radia czy oglądanie telewizji, np. w miejscu pracy, jest dozwolone pod warunkiem nieosiągania korzyści majątkowych. Niezależnie od praw autorskich do utworów, jakimi są filmy czy piosenki, istnieją jeszcze prawa stacji nadawczych. Taki nadawca może zezwolić na reemisję programu np. w sieci kablowej. Jednak nie musi się on godzić na to, by coś, co jest przeznaczone dla indywidualnych odbiorców, było udostępniane w miejscach publicznych - mówi Andrzej Kuśmierczyk, dyrektor Wydziału Licencji i Inkasa w ZAiKS. Większość pubów ma podpisane umowy z ZAiKS-em, dzięki czemu ich właściciele mogą gościom odtwarzać np. muzykę. Jednak w przypadku sygnału samej telewizji, np. podczas meczu piłkarskiego, w grę wchodzą prawa pokrewne stacji nadawczych. Oczywiście Cyfra+ oferuje pakiet kanałów sportowych dla właścicieli pubów i lokali o podobnym charakterze. Umożliwia on legalne pokazywanie programów sportowych w miejscach takich, jak puby i restauracje. Ponieważ warunki korzystania z takich ofert zawsze są objęte indywidualnymi umowami handlowymi między Państwa Firmą a Właścicielem licencji, uprzejmie informujemy, że nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na Państwa szczegółowe pytania, a tym bardziej podać konkretnych rozwiązań cenowych, tak więc, jeśli chodzi o pakiet kanałów sportowych prosimy kontaktować się z CANAL+ Cyfrowy Sp. z o.o. bezpośrednio przez załączony link (w tym celu prosimy kliknąć na poniższy obrazek ) lub skorzystać z podanych poniżej danych teleadresowych. W przypadku wszystkich innych Operatorów i/lub Właścicieli licencji zdecydowanie sugerujemy skorzystanie z porad wyspecjalizowanacych Agencji lub Kancelarii prawnych. W sprawie pakietów sportowych możesz zwrócić się również do Twojego lokalnego Centrum Cyfry + lub: Zadzwoń na infolinię Cyfry +: 22 220 00 00Wyślij
SMS o treści CYFRA na numer
70040 a my oddzwonimy do Ciebie.
|
|
Codziennie zapraszamy na prezentację w naszym salonie !
Po prostu przyjdź i ...
Napisz recenzję produktu który kupiłeś lub opisz swoją instalację. Jeśli nasz Poradnik okazał się przydatny, będziemy bardzo wdzięczni za wpis do Księgi Gości - jeśli nie, to tym bardziej ! Chcemy wiedzieć, co musimy poprawić :-) |
Aby spełnić Państwa oczekiwania współpracujemy z :
( kliknięcie na obrazki poniżej przeniesie Cię na strony firmowe )