Ewa Buczyńska
Poranny krąg
http://hosting.zeta-producer.com/customer-152132-1191919305/poranny-krag.html

© 2013 Ewa Buczyńska
 
 
 

Poranny krąg

Poranny krąg,

kl. I, r. szk. 2012/2013

 

1.       Śpiewanie powitalnej piosenki

 

Czy Szymon jest dziś z nami?

Tak, jest tu dzisiaj z nami

O, Szymon jesteś z nami

Witamy Cię brawami

 

2.       Zapalenie lampki zapachowej lub świeczki (może być w odpowiednim kolorze- lato- czerwony, jesień- żółty, zima- biały, wiosna- zielony i o odpowiednim zapachu- lato-róża, jesień-lawenda, zima-mięta, wiosna-cytryna)

3.       Obejście dzieci ze świeczką, zwrócenie uwagi na zapach, kolor, temperaturę, zdmuchiwanie

4.       Śpiewanie piosenki z pokazywaniem o rękach:

 

Każda ręka 2x

Pięć paluszków ma 2x

Paluszki składamy, rękami klaskamy

Raz i dwa 2x

 

5.       Masowanie rąk olejkiem o zapachu danej pory roku, śpiewanie przy tym piosenki o porze roku (na melodię „Idzie lasem pani jesień”)

 

Z drzew spadają złote liście

to już jesień oczywiście.

Lecą liście szu, szu, szu,

A wiatr wieje fu fu fu

 

Z chmur pada jesienny deszczyk

Z parasolką chodzi chłopczyk

Pada deszczyk kap, kap, kap,

Mokry ten jesienny świat.

 

Głaskanie rąk, dmuchanie na ręce, oklepywanie końcami palców.

 

6.       Witanie pory roku odpowiednią samogłoską (lato- „i”, jesień- „e”, zima- „a’, wiosna- „o”)

7.       Spotkanie z żywiołem (lato-ogień, świece zdmuchujemy lub zalewamy wodą, jesień-powietrze, suszarka wieje na dzieci, na przedmioty, zima-woda, lód, roztapianie lodu śnieg, wiosna-ziemia, glina mokra rozcierana na dłoniach, potem wysycha).

8.       Demonstracja instrumentu muzycznego (lato- gong lub grzechotka z piaskiem, jesień- dzwony rurowe, zima- dzwonki lub trójkąt, wiosna- bębny)

9.       Zakładanie na głowę dziecka kolorowej chusty, dziecko ściąga

10.   Ćwiczenia oddechowe: dmuchanie na chustę, bańki mydlane, zdmuchiwanie piórek…

11.   Bodźce smakowe (lato-konfitura z wiśni, jesień-miód, krem orzechowy, zima-mięta w czekoladzie, wiosna-cytryna z cukrem), modyfikacją może być w ramach treningu smakowego, co tydzień inny smak : powidło śliwkowe, masło, kakao…

12.   Elementy edukacyjne – oglądanie ilustracji o danej porze roku, dokładanie elementów do dużej ilustracji, układanie puzzli z porami roku, dokładanie PCS-a z porą roku do ilustracji lub puzzli, etykietowanie pór roku.

13.   Pokazywanie charakterystycznych dla danej pory roku eksponatów (jesienią jarzębina, kasztany, żołędzie, grzyby, szyszki, brązowe liście, zimą gałązki bez liści, choinkowe łańcuchy, bombki i inne ozdoby choinkowe, akcesoria karnawałowe, warzywa, na wiosnę zielone liście, gałązki z pąkami kwiatów, kwiaty, nowalijki, owoce)

14.   Przytulenie misia, podawanie misia osobie obok, zakończenie zajęć

 

Uwagi:

-Kolor nieba: lato- jasnoniebieskie ze słońcem, jesień i zima- granatowo- niebieskie z gwiazdami, wiosna- zielono- niebieskie

-ściany, prace plastyczne, dekoracje klasy w tych kolorach

-celem porannego kręgu nie jest stymulacja a komunikacja

-ważna rytualizacja, zachowany porządek czynności

-ważna ekspresja mimiczna, ruchowa, głosowa nauczyciela, pozytywne nastawienie do dzieci oraz motywacja do działaniaJ

Wplatamy w zajęcia znajomość części ciała (nazwa, funkcja, PCS-y)