CYFROWA KOLEJKA
 Parę lat temu zajrzałem do pudeł ze spakowaną od czasu przeprowadzki kolejką H0.
Przejrzałem wszystko zastanawiając się czy wystawić to na sprzedaż.
Ale w części wagonów i lokomotyw były niedokończone przeróbki z okresu gdy bawiłem się kolejką z dziećmi.
Były nawet dwie lokomotywy z lat 60 którymi sam jeździłem.
Zamiast pozbyć się kłopotu zacząłem przebudowy. Stwierdziłem że kolejką może jeździć trzecie pokolenie a z dodanym sterowaniem cyfrowym zabawa będzie znacznie ciekawsza.
Przy okazji jako emeryt mam zajęcie, tylko z kosztami przebudów trzeba się liczyć.
Pokusiłem się o dodanie dźwięku do lokomotyw. Początkowo, by było taniej, użyłem małych odtwarzaczy MP3 ale już przy czwartej lokomotywie zrezygnowałem z tego pomysłu i wymieniłem wszystkie na moduły dźwięku SUSI.

 Mam nadzieję że strona będzie przydatna innym osobom z tym samym hobby.
Jest maksymalnie prosta, na tyle by udostępnić wszystkie opisy.
Opisuję tylko poznane urządzenia. Sterowanie ROCO i dekodery z firmy Doehler & Haass gdyż tylko ich używam. Opisy lokomotyw dotyczą już przebudowanych, dalsze będą się pojawiać w miarę kończenia kolejnych przeróbek.
Przebudowa każdej starej lokomotywy wymaga czyszczenia i remontu części mechanicznej i pewnych przeróbek jej wnętrza. Pożądana, choć nie zawsze możliwa, jest wymiana silnika na nowszy. Nie przerobimy lokomotywy w jeden czy dwa dni, to dłubanina na dłuższy czas.
Opisy są w plikach PDF, można je przeglądać, pobierać i drukować - np. listy CV dekoderów.
Sterowanie STEROWANIE.

Opis wyboru sterowania i posiadnych urządzeń, uzupełnienie z 2021 r.
Planowane sterowanie taborem i wyposażeniem makiety.
Dekodery D&H DEKODERY D&H (Doehler & Haass).

Uzupełniony opis dekoderów jazdy, jazdy i dźwięku, funkcyjnych i modułów dźwięku - sierpień 2021.
Opisy i poprawki kilku dekoderów 2 generacji.
Na jesień zapowiadane nowe wersje kolejnych dekoderów.
Moduły MODUŁY SUSI D&H.

Opis modułów Susi które można wykorzystać przy przebudowie taboru.
Moduł dekodera funkcyjnego i moduł bufora zasilania z listami CV modułów
- 4 wersja z 2021 roku.
Dekoder RailBox DEKODER JAZDY RailBox.

Opis dekodera jazdy z 7 wyjściami funkcyjnymi "Loco7".
W opisie jest lista CV dekodera.
Dekodery oświetlenia DEKODERY OŚWIETLENIA RailBox.

Opis nowych wersji dekoderów oświetlenia z 14 wyjściami
z krajowej firmy Railbox - wersje z 06.2021.
.
Dekodery oświetlenia Starsze dekodery oświetlenia.

Opis starszych wersji dekoderów oświetlenia z 4, 7 i 14 wyjściami
z listami CV- wersje z 11.2020.
.
Tester Programator TESTER i PROGRAMATOR - uzupełnienie do dekoderów

Opis Testera używanego do wstępnego uruchamiania dekoderów.
Dodany tester dekoderów oœświetlenia do wagonów.
Opis Programatora D&H i jego zastosowań do firmowych dekoderów.
Programowanie Programowanie z LokMaus2

Krótka instrukcja programowania starszą myszką LokMaus2 Roco.
CV dekoderów jazdy i funkc Lista CV dekoderów jazdy D&H

Opis CV dekoderów jazdy i funkcyjnych - wersja 3.12.050.
Lista CV jest wspólna dla wszystkich dekoderów jazdy i funkcyjnych PD, DH, FH.
Dodana lista CV starszego dekodera funkcyjnego DHF250
CV modułu dźwięku Lista CV modułów dźwięku D&H

Opis CV dla modułów dźwięku Susi SH - wersja 1.14.050.
CV dekoderów jazdy i dźwięku Lista CV dekoderów jazdy i dźwięku D&H

Opis CV dekoderów jazdy i dźwięku SD - wersja 1.12.050.
Część dla jazdy jest bardzo zbliżona do listy dekoderów jazdy
a część dla dźwięku do listy modułów dźwięku.
CV dekodra oświetl. Lista CV dekoderów oświetlenia RailBox.

Opis CV dekoderów 14 wyjść- wersja z 06.2021.
Edytor dźwięku Edycja i zmiany dźwięków.

Opis użycia programu do edycji projektów dźwiękowych.
Przykład zmian firmowego dźwięku i tworzenie własnych projektów.
Opis uzupełniony dla wersji 0.82 programu Sound_Edit - 06.2020.
Wstęp PRZEBUDOWY - wstęp

Wstępny opis do przebudów lokomotyw.
Opis elementów występujących we wszystkich przeróbkach.
BN 150 Przebudowa BN150

Opis przebudowy pierwszych dwóch lokomotyw,
małe spalinowe firmy Gutzold.
BR 80 Przebudowa BR80

Opis przebudowy bardzo starej lokomotywy firmy Gutzold.
Dodatkowo opis przeróbki równie starej dwuosiowej zabawkowej BR80.
BR 64  BR75 Przebudowy BR 64 i BR 75

Łączny opis przebudów podobnych konstrukcyjnie lokomotyw:
BR64 firmy Gutzold i dwóch BR75 z firmy Piko.
BR 24 Przebudowa BR 24

Opis przebudowy lokomotywy z tendrem BR 24 firmy Gutzold.
Wykorzystanie tendra na układ podtrzymania zasilania.
BR 55 Przebudowa BR 55

Opis przebudowy dwóch lokomotyw BR 55 firmy Piko.
Przebudowy dość trudne przy zachowaniu prześwitu pod kotłem.
BR 110 Przebudowy BR 110

Opis przebudowy dwóch lokomotyw spalinowych BR 110 (V100) firmy Piko.
Przebudowy dość trudne, duże zmiany części mechanicznej i elektrycznej.
BR 135 Przebudowa BR 135

Opis przebudowy wagonu motorowego BR 135 z wagonem doczepnym firmy Piko.
Przebudowa dość trudna, zrobienie płaskiego napędu w wagonie motorowym.
Wagon piętrowy Przebudowa wagonu piętrowego

Opis przebudowy wagonu piętrowego 2 - członowego.
Dodanie dźwięku jazdy i zmiana oświetlenia wnętrza. Przebudowa pracochłonna.
BR130 Przebudowa BR130

Opis przebudowy spalinowej lokomotywy BR130 produkcji Piko.
Przebudowa dość pracochłonna głównie z powodu stanu lokomotywy.
BR118 Przebudowa BR118

Opis przebudowy spalinowej lokomotywy BR118 produkcji Piko.
Mimo dobrego stanu lokomotywy przebudowa jest pracochłonna.
BR118 Efekt stukania kół pociągów na makiecie

Opis budowy prostych układów do wytwarzania efektu stukotu kół.
Potrzebna znajomość montażu i uruchamiania prostych układów elektronicznych.
BR106 Przebudowa BR106

Opis przebudowy manewrowej lokomotywy spalinowej BR106 Piko.
Przebudowa jest pracochłonna przez kruszące się elementy z tworzywa.
SM03 Budowa SM03 z odlewów

Opis budowy manewrowej lokomotywy PKP SM03.
Budowa pracochłonna przy dopasowaniu wszystkich elementów i wyposażenia.
BR81 Przebudowa lokomotywy BR81 PIKO.

Opis przebudowy bardzo starej lokomotywy towarowej.
Przebudowa nie jest zbyt trudna ale dość pracochłonna.
SVT137 Przebudowa wagonu motorowego SVT 137 PIKO.

Opis przebudowy dwuczłonowego szybkiego wagonu motorowego.
Przebudowa pracochłonna i nie najłatwiejsza.
BR89 Przebudowa lokomotywy BR89 PIKO.

Opis przebudowy małej lokomotywy parowej.
Przebudowa nie jest pracochłonna ale kłopotliwa.
BR86 Przebudowa lokomotywy BR86 PIKO.

Opis przebudowy parowej lokomotywy towarowej cztero-osiowej.
Przebudowa jest średnio trudna i trochę kłopotliwa.
BR185 Przebudowa wagonu motorowego BR185 PIKO.

Opis przebudowy wagonu BR185 bez wagonu doczepnego.
Przebudowa dość trudna przy wymianie silnika napędowego.
BR185 Przebudowa wagonów osobowych "boczniak" PIKO.

Opis przebudów wagonów osobowych 2 osiowych.
Przebudowy pracochłonne przy urządzaniu wnętrz wagonów.
BR185 Przebudowa wagonów 4 - osiowych, pocztowy i bagażowy.

Przebudowy dość pracochłonne przy urządzaniu wnętrz wagonów.
BR52 Przebudowa lokomotywy towarowej BR52 - PIKO

Przebudowa mocno pracochłonna dla przyjętego planu zmian.
Efefkt nie jest idealny przez wady konstrukcyjne pchanej tendrem lokomotywy.
Wagony Lang. Przebudowa wagonów osobowych "Langenschwalbacher" - SCHICHT

Najwięcej czasu zajmuje malowanie i urządzanie wnętrz wagonów.
Efefkt losowego oświetlenia toalet dobry, przebudowa udana.
BR03 Przebudowa lokomotywy pospiesznej BR03 - PIKO

Przebudowa pracochłonna dla przyjętego planu, zmiany jak dla BR52.
Efekt przebudowy dobry, nie ma żadnych poślizgów kół w pchanej tendrem lokomotywie.
Oświetlenie i dźwięk działa jak planowalem.
BR41 Przebudowa lokomotywy towarowej BR41 - PIKO

Przebudowa pracochłonna dla przyjętego planu, taka sama jak BR03.
Przeróbka udana, oświetlenie i dźwięk działa zgodnie z planem.
WAgony PKP Przebudowa ośmiu wagonów pasażerskich - Schicht

Przebudowa zajęła dużo czasu dla przyjętego planu i 8 wagonów.
Efekt oceniam na dobry, wygląd i oświetlenie jest jakie chciałem.
WITTFELD Przebudowa składu akumulatorowego WITTFELD firmy "Liliput"

Przebudowa trudna z powodu delikatnej budowy modelu.
Wygląd, jazda z dźwiękiem i oświetlenie działa zgodnie z planem przeróbki.
Telewizor Kilka własnych efektów z użyciem dekoderów oświetlenia.

Efekty spawania, telewizorów kolor i cz. b. oraz sygnalizacja uliczna.
Przy sygnalizacji trochę lutowania.
Telewizor Uzupełnienie do własnych efektów.

Trzecia wersja sterowania sygnalizacją uliczną na skrzyżowaniach.
Proponowany zestaw trzeba zlutować.
Tramwaj Przebudowa tramwaju firmy "Liliput".

Przeróbka pracochłonna i delikatna ale cyfrowo jeździ bardzo dobrze.
Po przebudowie wygląd lepszy niż przed nią, szkoda że na dźwięk zabrakło miejsca.
rezerwa rezerwa
POWRÓT