Wymagania egzaminacyjne z biologii dla poziomu rozszerzonego
POZIOM ROZSZERZONY |
||
Wiadomości i rozumienie Zdający poza zakresem z poziomu podstawowego: |
Opis wymagań Zdający poza zakresem z poziomu podstawowego potrafi: |
Działy i rozdziały podręcznika |
1) opisuje budowę i funkcje na różnych poziomach organizacji życia i u różnych organizmów: a) opisuje obiekt biologiczny lub nazywa elementy jego budowy przedstawione na ilustracji, b) opisuje funkcje poszczególnych struktur lub obiektów biologicznych, c) przedstawia zależności pomiędzy strukturami należącymi do różnych poziomów organizacji życia,
|
1) rozpoznać i podać nazwy elementów budowy obiektów biologicznych (objętych poniższym zakresem) przedstawionych na ilustracji, |
Ilustracje z działów i rozdziałów wymienionych poniżej |
2) wyróżnić poziomy organizacji żywej materii, |
Rozdziały: 10. Zwierzęta (Poziomy organizacji ciała zwierząt) (cz. 1, t. 2); 1. Osobnik, populacja, gatunek; 3. Funkcjonowanie ekosystemów (cz. 3) |
|
3) klasyfikować organizmy według różnych kryteriów, ustalać przynależność wybranych organizmów do określonych grup systematycznych (wymienionych w poniższym p. 10), |
Rozdział 4. Klasyfikowanie organizmów (cz. 1, t. 1) |
|
4) określić rolę biologiczną wody i podstawowych pierwiastków (z podziałem na makro- i mikroelementy) budujących organizmy, |
Rozdziały: 1. Chemiczne podstawy życia; związki organiczne (cz. 1, t. 1); 8. Odżywianie się roślin: fotosynteza, odżywianie mineralne, transport (cz. 2, t. 1); 1. Środowisko wewnętrzne organizmu zwierzęcego; 18. Odżywianie i trawienie; 24. Gospodarka wodno- -elektrolitowa, osmoregulacja, wydalanie (cz. 2, t. 2) |
|
5) opisać podstawowe cechy budowy (z uwzględnieniem wiązań chemicznych), właściwości i rolę biologiczną związków organicznych w komórce, |
Rozdział 1. Chemiczne podstawy życia; związki organiczne (cz. l,t. 1) |
|
6) opisać budowę, właściwości i zasadę działania enzymów, |
Rozdział 1. Enzymy i reakcje zachodzące w komórce (cz.2,t. 1) |
|
7) opisać budowę i funkcje organelli w różnych rodzajach komórek (roślinnych, zwierzęcych, prokariotycznych, eukariotyczny ch), |
Rozdziały: 2. Organizacja komórki: organelle komórkowe (cz. 1, t. 1); 3. Metabolizm komórki (cz. 2, t. 1) |
|
8) scharakteryzować budowę i funkcjonowanie wirusów, |
Rozdział 5. Wirusy (cz. 1, t. 1) |
|
9) przedstawić współczesny system klasyfikacji organizmów i zasady jego tworzenia, |
Rozdział 4. Klasyfikowanie organizmów (cz. 1, t. 1) |
|
10) scharakteryzować budowę i czynności życiowe organizmów reprezentujących określony poziom organizacji budowy: bakterii, protistów, roślin pierwotnie wodnych i gromad roślin lądowych, grzybów (w tym porostów), typów zwierząt bezkręgowych i gromad kręgowców, |
Rozdziały: 6. Bakterie; 7. Protisty; 8. Rośliny (cz. 1, t. 1); 9. Grzyby; 10. Zwierzęta (cz. 1, t. 2) |
|
11) opisać współdziałanie organelli w procesach życiowych komórki, |
Rozdziały: 2. Organizacja komórki: organelle komórkowe (cz. 1, t. 1); 3. Metabolizm komórki (cz. 2, t. 1) |
|
12) wskazać i opisać powiązania strukturalne i funkcjonalne między organami roślin oraz między układami wewnętrznymi zwierząt, |
Rozdział 8. Rośliny (cz. 1, t. 1); dział: Fizjologia roślin (cz. 2, t. 1); rozdział 10. Zwierzęta (cz. 1, t. 2); dział: Fizjologia zwierząt z elementami fizjologii człowieka (cz. 2, t. 2) |
|
13) opisać strukturę i funkcjonowanie ekosystemu, uwzględniając powiązania pomiędzy jego elementami. |
Rozdział 3. Funkcjonowanie ekosystemów (cz. 3) |
|
2) przedstawia związki między strukturą i funkcją na różnych poziomach organizacji życia: a) określa cechy budowy, stanowiące przystosowanie do pełnionych funkcji, wyjaśnia ich znaczenie, b) analizuje podobieństwa i różnice pomiędzy strukturami pełniącymi podobne i różne funkcje, |
1) wykazać zależność między budową i funkcjami składników chemicznych oraz strukturalnych komórki, |
Działy: Komórka: podstawowa jednostka życia (cz. 1, t. 1); Przemiany materii i energii w komórce (cz. 2, t. 1) |
2) wykazać, że budowa i modyfikacje organów roślin oraz narządów i układów zwierząt mają związek z pełnionymi przez nie funkcjami, |
Działy: Fizjologia roślin (cz. 2, t. 1); Fizjologia zwierząt z elementami fizjologii człowieka (cz. 2, t. 2) |
|
3) porównać budowę i funkcje związków organicznych, organelli komórkowych, komórek, tkanek, organów roślin, narządów i układów zwierząt, przedstawić podobieństwa i różnice wynikające z porównania. |
Działy: Komórka: podstawowa jednostka życia (cz. 1, t. 1); Przemiany materii i energii w komórce (cz. 2, t. 1); rozdział 8. Rośliny (cz. 1, t. 1) działy: Fizjologia roślin (cz. 2, t. 1); Fizjologia zwierząt z elementami fizjologii człowieka (cz. 2, t. 2) |
|
3) przedstawia i wyjaśnia zależności pomiędzy organizmem i środowiskiem: a) charakteryzuje środowiska życia organizmów, b) określa związek między środowiskiem życia a budową i czynnościami życiowymi organizmów, c) wyjaśnia podobieństwa i różnice w przystosowaniu organizmów do różnych środowisk, |
1) scharakteryzować warunki życia w wodzie i na lądzie, określić czynniki środowiska niezbędne organizmom do prawidłowego funkcjonowania, |
Rozdziały: 8. Rośliny (cz. 1, t. 1); 19. Wymiana gazowa (cz. 2, t. 2) |
2) wskazać cechy adaptacyjne w budowie i czynnościach życiowych (odżywianiu, oddychaniu, transporcie, wydalaniu, koordynacji, rozmnażaniu) wyszczególnionych (standard I. 1.10) grup organizmów do różnych środowisk, do różnego trybu życia, |
Rozdziały: 6. Bakterie; 7. Protisty; 8. Rośliny (cz. 1, t. 1); 9. Grzyby; 10. Zwierzęta (cz. 1, t. 2); działy: Fizjologia roślin (cz. 2, t. 1); Fizjologia zwierząt z elementami fizjologii człowieka (cz. 2, t. 2) |
|
3) porównać warunki życia w wodzie i na lądzie oraz przystosowania (w budowie i czynnościach życiowych) różnych grup organizmów do odmiennych środowisk, zinterpretować występujące podobieństwa i różnice w przystosowaniach, |
Rozdziały: 8. Rośliny (cz. l,t. 1); 19. Wymiana gazowa (cz. 2, t. 2); działy: Fizjologia roślin (cz. 2, t. 1); Fizjologia zwierząt z elementami fizjologii człowieka (cz. 2, t. 2) |
|
4) określić czynniki wpływające na rozmieszczenie organizmów na Ziemi, wykazać swoistość flory i fauny w wybranych lądowych i wodnych strefach życia (ekosystemach), |
Rozdziały: 4. Różnorodność biologiczna Ziemi; 5. Przyroda i człowiek; 9. Historia życia na Ziemi (cz. 3) |
|
5) scharakteryzować i porównać strukturę oraz funkcjonowanie różnych ekosystemów, |
Rozdziały: 3. Funkcjonowanie ekosystemów; 4. Różnorodność biologiczna Ziemi (cz. 3) |
|
6) wykazać różnorodność form życia ze względu na organizację budowy, sposób realizacji potrzeb życiowych, środowisko życia, |
Rozdziały: 6. Bakterie; 7. Protisty; 8. Rośliny (cz. 1, t. 1); rozdziały: 9. Grzyby; 10. Zwierzęta (cz. 1, t. 2) |
|
4) przedstawia i wyjaśnia zjawiska oraz procesy biologiczne: a) wyjaśnia zjawiska i procesy biologiczne, zachodzące na różnych poziomach organizacji życia, określa ich znaczenie, b) opisuje i wyjaśnia zjawiska: zmienności, dziedziczenia i ewolucji oraz relacje między nimi. |
1) rozpoznać i podać nazwy etapów procesów biologicznych (objętych poniższym zakresem) przedstawionych na ilustracji, |
Ilustracje z działów i rozdziałów wymienionych poniżej |
2) scharakteryzować przemiany metaboliczne (z uwzględnieniem cech katalizy enzymatycznej), wyróżnić główne szlaki metaboliczne, uzasadnić anaboliczny lub kataboliczny charakter określonego procesu metabolicznego, |
Dział: Przemiany materii i energii w komórce (cz. 2, t. 1) |
|
3) opisać i wyjaśnić przebieg oraz znaczenie biologiczne fotosyntezy, |
Rozdziały: 4. Przetwarzanie energii i materii podczas fotosyntezy; 8. Odżywianie się roślin: fotosynteza, odżywianie mineralne, transport (cz. 2, t. 1) |
|
4) wyróżnić i opisać sposoby odżywiania się zwierząt, uwzględniając trawienie pokarmu, wchłanianie, transport i magazynowanie substancji odżywczych, |
Rozdziały: 10. Zwierzęta (cz. 1, t. 2); 18. Odżywianie i trawienie (cz. 2, t.2) |
|
5) wyjaśnić mechanizm wymiany gazowej u roślin i zwierząt, |
Rozdziały: 8. Rośliny (cz. 1, t. 1); 8. Odżywianie się roślin: fotosynteza, odżywianie mineralne, transport (cz. 2, t. 1) |
|
6) wyjaśnić zasady produkcji energii, przedstawić i porównać substraty, produkty oraz zysk energetyczny głównych etapów oddychania tlenowego i beztlenowego, |
Rozdział 3. Metabolizm komórki (cz. 2,t. 1) |
|
7) określić drogi transportu różnych substancji u roślin i zwierząt oraz wyjaśnić jego mechanizm, |
Rozdziały: 8. Odżywianie się roślin: fotosynteza, odżywianie mineralne, transport (cz. 2, t. 1); 21. Układ krążenia (cz. 2, t. 2); 22. Funkcje płynów ustrojowych (cz. 2, t. 2) |
|
8) opisać powstawanie wydalanych produktów przemiany związków azotowych oraz wyjaśnić mechanizm tworzenia moczu, |
Rozdziały: 3. Metabolizm komórki (cz. 2,t. 1); 24. Gospodarka wodno-elektrolitowa,osmoregulacja, wydalanie (cz. 2, t. 2) |
|
9) scharakteryzować sposoby rozmnażania się oraz rozwoju roślin i zwierząt, wyjaśnić rolę rozmnażania w przekazywaniu i różnicowaniu materiału genetycznego oraz zmienności organizmów, |
Rozdziały: 9. Wzrost, rozwój i rozmnażanie się roślin okrytonasiennych (cz. 2, t. 1); 27. Rozmnażanie się zwierząt i ludzi (cz. 2, t. 2); 6. Reguły dziedziczenia cech i przyczyny zmienności organizmów (cz. 2, t. 1) |
|
10) wyjaśnić mechanizm i określić znaczenie regulacji hormonalnej u roślin oraz regulacji nerwowej i hormonalnej u zwierząt, |
Rozdziały: 10. Hormony roślinne i reakcje roślin (cz. 2, t. 1);16. Układ dokrewny (cz. 2, t. 2) |
|
11) określić w różnych aspektach (poznawczym, wychowawczym, społecznym) znaczenie ekologii jako nauki, |
Dział: Ekologia i biogeografia (cz. 3) |
|
12) porządkować hierarchicznie i charakteryzować różne zespoły (układy) ekologiczne |
Dział: Ekologia i biogeografia (cz. 3) |
|
13) scharakteryzować i porównać zależności miedzy organizmami (tej samej populacji i różnych populacji) oraz wyjaśnić ich znaczenie dla funkcjonowania ekosystemu, |
Rozdziały: 1. Osobnik, populacja. gatunek; 2. Zależności między- gatunkowe (cz. 3) |
|
14) opisać przebieg i wyjaśnić znaczenie krążenia materii i przepływu energii w ekosystemie |
Rozdział 3. Funkcjonowanie ekosystemów (cz. 3) |
|
15) wyróżnić i opisać fazy cyklu życiowego komórki |
Rozdział 3. Podział komórki: mitoza i mejoza (cz. 1, t. 1) |
|
16) opisać i porównać przebieg oraz znaczenie biologiczne mitozy i mejozy z uwzględnieniem zmian w strukturze chromosomów, |
Rozdział 3. Podział komórki: mitoza i mejoza (cz. 1, t. 1) |
|
17) przedstawić i wyjaśnić prawa Mendla, podstawowe założenia chromosomowej teorii dziedziczności, mechanizm dziedziczenia płci oraz zależność między genotypem i fenotypem, |
Rozdział 6. Reguły dziedziczenia cech i przyczyny zmienności organizmów (cz. 2, t. 1) |
|
18) rozwiązywać i interpretować krzyżówki genetyczne oraz rodowody cech człowieka |
Rozdziały: 6. Reguły dziedziczenia cech i przyczyny zmienności organizmów; 10. Genetyka człowieka (cz. 2, t. 1) |
|
19) przedstawić sposób zapisu oraz ekspresję informacji genetycznej, |
Rozdział 2. Zapis i realizacja informacji genetycznej (cz. 2, t. 1) |
|
20) wyjaśnić przebieg transkrypcji i translacji ze szczególnym uwzględnieniem roli DNA i RNA w tych procesach, |
Rozdział 2. Zapis i realizacja informacji genetycznej (cz. 2, t. 1) |
|
21) opisać i wyjaśnić mechanizm mutacji genowych i chromosomowych, |
Rozdział 2. Zapis i realizacja informacji genetycznej (cz. 2, t. 1) |
|
22) opisać techniki inżynierii genetycznej stosowane w sekwencjonowaniu genomów oraz wykorzystanie biotechnologii (z zachowaniem norm etycznych) w przemyśle, rolnictwie i ochronie środowiska, |
Rozdziały: 10. Biotechnologia tradycyjna, 11. Współczesna biotechnologia (cz. 3) |
|
23) przedstawić współczesną koncepcję ewolucji oraz dowody ewolucji z różnych dziedzin biologii, |
Rozdział 6. Teoria ewolucji - znaczenie i rozwój (cz. 3) |
|
24) opisać zjawiska genetyczne w populacjach oraz wykazać zależność między zmiennością genetyczną (mutacyjną, rekombinacyjną) i ewolucyjną, |
Rozdziały: 7. Ewolucja w populacji, 8. Dobór naturalny w działaniu (cz. 3) |
|
25) opisać mechanizm działania doboru naturalnego i porównać konsekwencje biologiczne różnych jego form, |
Rozdział 7. Dobór naturalny w działaniu (cz. 3) |
|
26) określić czynniki ewolucji i wyjaśnić ich znaczenie w procesie zmian oraz wyjaśnić mechanizmy powstawania nowych gatunków, |
Rozdziały: 7. Ewolucja w populacji, 8. Dobór naturalny w działaniu (cz. 3) |
|
27) opisać i wyjaśnić podstawowe prawidłowości ewolucji, |
Rozdziały: 7. Ewolucja w populacji, 8. Dobór naturalny w działaniu (cz. 3) |
|
28) przedstawić współczesne poglądy na pochodzenie i rozwój życia (główne etapy) na Ziemi, |
Rozdział 9. Historia życia na Ziemi (cz. 3) |
|
29) wyróżnić i opisać główne etapy antropogenezy oraz podać prawdopodobne przyczyny rozwoju cech typowo ludzkich. |
Rozdział 9. Historia życia na Ziemi (cz. 3) |