TECHNOLOGIA | SWRT 

 SWRT (Subaru World Rally Team)

 

Subaru Impreza WRC to jeden z najbardziej udanych samochodów rajdowych. Ten model ma na swoim koncie rekordową liczbę 21 wygranych eliminacji mistrzostw świata. Pierwsze miejsce w tej klasie dzieli z legendarnym Audi Quattro, który przed ponad dwudziestu laty wytyczył obowiązujące do dziś tendencje w budowie pojazdów rajdowych.

 

Poprzedni model Subaru Impreza 555 wygrał 11 rajdów zaliczanych do mistrzostw świata. Poza tym na liście wszech czasów znajduje się jeszcze Legacy RS 4WD z jednym zwycięstwem w 1993 roku w Nowej Zelandii. W sumie Subaru zajmuje piąte miejsce z 33 wygranymi. Pierwsza jest Lancia (74), dalej Toyota (43), Ford (40) i Mitsubishi (34).

 Rajdowe sukcesy Subaru wiążą się z brytyjską firmą Prodrive z Banbury. Zaczęło się to w 1989 roku, kiedy zaprezentowano nowy model Legacy. Do rajdów, podobnie jak i kolejne Subaru, przygotowywał go Prodrive prowadzone przez byłego pilota Ariego Vatanena Davida Richardsa. Był to udany pojazd, znakomicie się prowadzący, ale jego silnik pozostawiał wiele do życzenia. Mimo wszystko na swe konto zapisał kilka liczących się rajdowych sukcesów.

 

 

 W 1993 roku pojawiła się Impreza 555. Z tym pojazdem Subaru World Rally Team dwa lata później zdobyło mistrzostwo świata producentów, a Colin McRae został najmłodszym mistrzem w historii rajdowym mistrzem. W następnym sezonie powtórzono ten sukces w punktacji zespołowej.

 

 

 Od sezonu 1997 w rajdach pojawiła się nowa kategoria - World Rally Car. Pierwszy taki pojazd przedstawiło Subaru. Impreza WRC okazała się niemal nie do pobicia. W pierwszym sezonie startów wygrała 8 z 14 mistrzowskich zawodów. Po raz trzeci z rzędu ekipie Subaru World Rally Team przypadł tytuł w konkurencji producentów.

 

 

 W kolejnym sezonie było gorzej, zaledwie trzecie miejsce w punktacji zespołowej i kierowców. Potem wyniki nieco poprawiono. Przez dwa lata cieszono się z tytułów wicemistrzowskich. Powrót na pierwsze miejsce nastąpił w roku 2001. Najlepszym kierowcą rajdowym świata został Richard Burns. Niestety brytyjczyk na następny sezon odszedł do innego teamu.

 

 

 W roku 2003 zostaną wprowadzone poważne zmiany konstrukcyjne, aby jeszcze bardziej zwiększyć szanse na tytuł mistrzowski. SWRT co roku jest jednym z najpoważniejszych kandydatów na mistrza świata producentów i kierowców.