WSTĘP | 22B | ELECTRA | GT-TURBO | NA SZCZYCIE | P1 | PROFIL P1 | P1 TEST | PROFIL TURBO/WRX STI/P1 | WRC | WRC HOŁKA | WRXTYPE RA | WRX STI | STI TYPE R | STI TYPE RA |

 

Wstęp

 

Najpopularniejszym modelem marki Subaru jest Impreza - pojazd, który obecnie wygrywa większość rajdów samochodowych na całym świecie. W tym przypadku nie tylko rozgłos i reklama świadczy o jakości pojazdu, ale również jego walory użytkowe oraz solidność wykonania. Model Impreza powstał w 1992r. na bazie skróconej płyty podłogowej modelu Legacy i obecnie oferowany jest w formie 4-drzwiowej limuzyny, 2-drzwiowego coupe oraz bardzo interesującego kombi, zwanego Sports Wagon. Pojazd dostępny jest wprawdzie z układem napędzającym tylko jego koła przednie, ale większość nabywców zamawia wersje z napędem czterech kół. Impreza wyposażona jest w 4-cylindrowe silniki typu bokser:

  • 1,6 16V - 1597ccm, 90KM, 128Nm

  • 1,8 16V - 1820ccm, 103KM, 147Nm

  • 2,0 16V - 1994ccm, 115KM, 170Nm

  • 2,0 16V Turbo - 1994ccm, 211KM, 270 Nm

  • 2,5 l/167 KM (tylko w USA)

  • 2,0 l/280-300 KM (wersja WRX oraz inne mutacje: STI VI, TYPE R, TYPE RA, STI 22B, P1)

W celu zwiększenia dynamiki pojazdu, na życzenie, dostępny jest reduktor o niewielkim przełożeniu, który może być również przydatny przy wolnym poruszaniu się po drogach o nie najlepszej nawierzchni. Subaru Impreza, które już w standardowej wersji jest pojazdem bardzo dobrze wyposażonym i oferuje dodatkowe walory związane z jego układem napędowym, stanowi w krajach europejskich bardzo ciekawą alternatywę w stosunku do niewiele tańszych samochodów klasy kompaktowej.

Galeria zdjęć wersji cywilnych Subaru Imprezy

  Subaru Impreza jest jednym z najlepszych i zarazem najbardziej oryginalnych samochodów w swojej klasie. Unikalny napęd na na cztery koła (AWD), bardzo bogate wyposażenie podstawowe, piękny i niepowtarzalny kształt linii nadwozia sprawiają, że samochód ten stał się właściwie już legendą. Subaru Impreza został opracowany na bazie skróconej płyty podłogowej modelu Legacy. Oprócz limuzyny istnieje kombi, coupe a nawet kabriolet. Debiut w 1992 roku.

Wersja 2.0 Turbo przyśpiesza do 100km/h w 6.6s oraz rozwija prędkość 230km/h. Subaru Impreza ma świetną reputację na rajdach zaliczanych do Mistrzostw Świata. Na Subaru startował między innymi nasz polski mistrz rajdowy Krzysztof Hołowczyc.

W badaniach awaryjności różnych marek i modeli samochodów, przeprowadzonych przez TÜV w 1998 roku, Subaru Impreza uplasował się na pierwszym miejscu pod względem najmniejszej awaryjności w okresie 3 lat i na trzecim w okresie 5 lat.

    Czyż nie jest zaskakujące, że wymiatająca Impreza Turbo przejeżdża mokre okrążenie odrobinę wolniej od Audi S3? Nie kiedy się siedzi na miejscu kierowcy. Subaru jest żwawsze i bardziej ustawne a rama zdaje się lepiej ustawiony, by dostarczać moc na obie osie a nie tylko na przód, ale wyraźnie brakuje mu przyczepności.

Mniejsza o to; teraz nadaje tempo innym Imprezom.

 

Fabryczne turbo jest cudownie czułe na ruch przepustnicą, możesz dokładnie korygować tor jazdy na szybszych krzywych a on przywiera i wyjeżdża tyłem z zakrętu podczas, gdy przednia wewnętrzna opona wgryza się w nawierzchnię. Jednakże podwozie wymaga nieustannej uwagi z powodu elastycznego odczucia jakie wywołuje, gdy przechodzi z jednego stanu zablokowania do drugiego - pozostaje szczątkowy ładunek, który ujawnia się, kiedy wydaje ci się, że skończyłeś zmianę kierunku. Nie zapominając o tym, możesz uczynić z niego posłusznego sługę przy użyciu hamulca. Świetna zabawa.

     Mocniejsze RB5 przejmuje to samo zawieszenie, dodając większe koła i szersze opony Pirelli. One zmieniają wyczucie auta, przydając klarowności, przyczepności i prędkości na zakrętach. Przedziera się przez wodę na powierzchni aż znajdzie przyczepność i czuje się, że jest w pełni ustawny i nawet bardziej progresywny. Przemyka się przez zmiany kierunku z niewysiloną pewnością, wszystkie cztery opony mocno pracują a dodatkowa moc daje się wyczuć i użyć - wyjście z agrafki i odejście na prostej jest znacznie mocniejsze. Wspaniała, wzbudzająca zaufanie praca.



     Jeszcze potężniejsze STI V wydaje się szybsze, szczególnie w górnym zakresie, chociaż rzadko udowadnia tę przewagę nad RB5. Jeździ na tych samych oponach i kołach jak zwykła Impreza i przez to jej przyczepność nie jest większa a narowistość przy większych prędkościach taka sama. Pamiętając o tym, że zapewnia wyższe prędkości szczytowe nic dziwnego, że czasem serce może podejść ci do gardła. Podwozie jest odrobinę bardziej sztywne niż standardowe, lecz jeśli pozwolisz turbo rozkręcić się zbyt szybko to tylne, wewnętrzne koło traci na napędzie, szybciej łapiąc poślizg.

 

Subaru 22B     22B nie przypomina innych Imprez. Jest sztywny i zrywny - tak jak wyobrażasz sobie samochód WRC na mokrym asfalcie. Sztywne podwozie nie zdobywa pewnie waszego zaufania, jeżeli chodzi o jazdę w deszczu, ale szerokie opony Pirelli zapewniają naprawdę wspaniałą przyczepność. Podobnie jak standardowy GT-R będzie nadsterowny tak długo i czysto na ile mu na to pozwolisz. Momentu jest mnóstwo a przepustnica bardzo czuła tak, że możesz wprowadzić mały poślizg i pewnie go utrzymywać. Na zakrętach tył pozostaje przyklejony, nawet przy nagle zamkniętej przepustnicy i kwestią czasu jest poczekanie aż ryczący przód złapie przyczepność zanim zamkniesz gaz. Zadziwiająco skuteczny i wystarczająco dobry, aby zapewnić sobie miejsce w finale obok niekwestionowanej gwiazdy pucharu Imprez - RB5.

Specyfikacja Impreza Turbo
Silnik czterocylindrowy boxer 1994cc, 16V, turbo
Moc 215KM/5600 obr/min
Moment 214 funtów/stopę/4000 obr/min
Masa 1235 kg
KM/tonę (test) 158
Rozmiar opon 205/50 R16
Producent Bridgestone Potenza RE101
0-30 mil 1.9 sek
0-60 mil 5.4 sek
0-100 mil 14.6 sek
Max prędkość 144 mil (podana)
Cena 20 950 funtów
Czas okrążenia 49.5 sek
Specyfikacja RB5
index3.gif (64 bytes)
Silnik czterocylindrowy boxer 1994cc, 16V, turbo
Moc 237KM/6000 obr/min
Moment 258 funtów/stopę/3500 obr/min
Masa 1235 kg
KM/tonę (test) 174
Rozmiar opon 205/45 ZR17
Producent Pirelli P -Zero
0-30 mil 1.6 sek
0-60 mil 5.0 sek
0-100 mil 14.1 sek
Max prędkość 143 mil (podana)
Cena 27 545 funtów
Czas okrążenia 48.0 sek
Specyfikacja STI V
index3.gif (64 bytes)
Silnik czterocylindrowy boxer 1994cc, 16V, turbo
Moc 296KM/6500 obr/min
Moment 260 funtów/stopę/4500 obr/min
Masa 1310 kg
KM/tonę (test) 192
Rozmiar opon 205/45 R16
Producent Bridgestone Potenza Re101
0-30 mil 1.6 sek
0-60 mil 4.7 sek
0-100 mil 12.6 sek
Max prędkość 150 mil (oszacowana)
Cena około 28 000 funtów (nieoficjalny import)
Czas okrążenia 49.5 sek
Specyfikacja 22B
index3.gif (64 bytes)
Silnik czterocylindrowy boxer 1994cc, 16V, turbo
Moc 350KM/6o00 obr/min
Moment 295 funtów/stopę/3200 obr/min
Masa 1270 kg
KM/tonę (test) 198
Rozmiar opon 235/40 ZR17
Producent Pirelli P-Zero
0-30 mil 1.6 sek
0-60 mil 4.0 sek
0-100 mil 12.1 sek
Max prędkość 150 mil (oszacowana)
Cena 39 950 funtów
Czas okrążenia 47.7 sek