WSTĘP | 22B | ELECTRA | GT-TURBO | NA SZCZYCIE | P1 | PROFIL P1 | P1 TEST | PROFIL TURBO/WRX STI/P1 | WRC | WRC HOŁKA | WRXTYPE RA | WRX STI | STI TYPE R | STI TYPE RA |

 

Subaru Impreza GT-TURBO

Wrażenie jakie wywołuje Subaru Impreza GT-Turbo na osobie, która nie zna się na samochodach sportowych jest niezbyt imponujące. Czterodrzwiowy sedan nie jest typowym przedstawicielem samochodów sportowych. Wygląda raczej na auto rodzinne, ale nic bardziej mylnego. Wlot powietrza na masce, duże skrzydło na bagażniku dają do myślenia. Stylistyka nadwozia tego japońskiego „wojownika szos" trąci myszką, nie nadąża za modą panującą teraz wśród projektantów. Po dłuższym przyjrzeniu się zaczynamy dostrzegać urodę tkwiącą w nadwoziu. Zwarte trzy bryłowe nadwozie z lotką, wlotami powietrza, dużymi światłami przeciwmgielnymi nadają temu samochodowi niebanalnego, muskularnego wyglądu, auta przystosowanego do bardzo szybkich i dynamicznych podróży. 

To, co ciekawi konesera, nie jest widoczne dla każdego śmiertelnika. Sercem Imprezy jest czterocylindrowy turbodoładowany boxer o mocy 218 KM przy 5600 obr/min. Niebagatelny moment obrotowy wynosi 290 Nm i jest obecny przy 4000 obr/min. Takie wartości zapewnia silnik wyposażony w cztery zawory na cylinder sterowane hydraulicznie, zastosowano również głowice DOHC. Turbosprężarka jest umieszczona po prawej stronie silnika, co wymusza zastosowanie nierównych kanałów dolotowych do przewodów zasilających. Jednak inżynierom Subaru udało się znakomicie wyeliminować ten problem. Wysoki koszt produkcji jednostki napędowej o przeciwstawnym układzie cylindrów jest niwelowany przez bardzo dobry rozkład masy boxerą i nisko położony punkt ciężkości samej jednostki. Tako konstrukcja silnika ogranicza do minimum wibracje, często spotykane w jednostkach rzędowych. Dźwięk towarzyszący pracy serca Subaru jest bardzo charakterystyczny, trzeba się do niego przyzwyczaić. Basowy, lekko nierównomierny odgłos informuje nas, że to co stanie się po mocnym naciśnięciu pedału gazu zapewni niezapomniane wrażenia. 

Wał korbowy umieszczony jest wzdłużnie do osi pojazdu, a napęd jest przenoszony poprzez pięciobiegową skrzynię i sprzęgło VISCO do centralnego dyferencjału. Rozdział mocy w normalnych warunkach wynosi 50:50, jednak w zależności od przyczepności kół do podłoża ciągle się zmienia, a tylna oś posiada samoblokujący mechanizm różnicowy. 

Po zajęciu miejsca za kierownicą Subaru Imprezy od razu wiadomo, do czego ten samochód został stworzony. Sportowe siedzenia sugerują, że w ciasno pokonywanych zakrętach nasze ciało nie będzie w sposób niekontrolowany przemieszczać się po fotelu. Po wpadnięciu w głębokie „kubły" wydaje się, że siedzenia są niezbyt wygodne. Nic bardziej mylnego. Po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów nie odczuwa się żadnych nieprzyjemnych dolegliwości, w rodzaju bolących pleców lub ud. Fotele posiadają regulację we wszystkich zakresach, więc każdy znajdzie pozycjęjemu odpowiadającą. Do sportowych akcentów wnętrza należy również czteroramienna skórzana kierownica MOMO mieszcząca w sobie poduszkę powietrzną oraz pokryty skórą drążek zmiany biegów. Zegary w Imprezie są oczywiście białe, nic poza to co jest potrzebne do sprawnego prowadzenia samochodu. Obrotomierz, prędkościomierz, wskaźnik temperatury płynu chłodzącego i ilości pozostałego paliwa w zbiorniku. Na szczęście Subaru Impreza jest samochodem ucywilizowanym, więc oprócz głównej funkcji jaką jest szybko i dynamiczna jazda, ma on zapewnić podróżującym także maksimum komfortu. Tworzywa z jakich wykonano kokpit są wysokiej jakości. Kolorystyka wnętrza została utrzymana w kolorach szaro-czarnych. Kilka bardzo praktycznych schowków, a także uchwyty na napoje powodują, że nawet długa podróż nie będzie należeć do monotonnych. 

W autach sportowo-turystycznych ważne jest odpowiednie zestrojenie zawieszenia. Istotne jest pouczenie sportowych walorów trakcyjnych z zapewnieniem pasażerom odpowiedniego komfortu jazdy. Impreza jest wzorem do naśladowania dla innych konstruktorów - zawieszenie jest wystarczająco twarde, nie powoduje żadnych nieprzyjemnych odczuć. Jedynie przy bardzo ciasnych nawrotach potrafi unieść jedno koło.Subaru przy pokonywaniu zakrętów ma charakterystykę neutralną. Nie wykazuje cech pod i nad sterowności, uparcie zachowuje zadany kierunek jazdy. Nie istotne jest to czy jedziemy w ślizgu, czy z pełną przyczepnością. Jest to efekt świetnego wyważenia samochodu i dopracowanego napędu na cztery koła. Imprezę wyposażono w hamulce tarczowe. Z przodu i z tyłu wentylowane. Hamulec ręczny jest mechaniczny. Tylne tarcze umieszczone są na niewielkich bębnach, do których przyuczony jest „ręczniak". Podczas intensywnego korzystania z pedału hamulca samochód nie wykazuje oznak fadingu czyli zmęczenia cieplnego układu hamulcowego. Dla pełnego komfortu dołożono także ABS. Jednak odległość 41 m potrzebnych do zatrzymania auta jest nieco zbyt duża, jak na auto tej klasy. Po przekręceniu kluczyka w stacyjce zaczyna dobiegać basowy pomruk silnika. Od razu chce się włączyć bieg i poczuć na własnej skórze co ten samochód potrafi. Pierwszy bieg, gaz i nagle ciało zostaje wtłoczone w fotel. 218 KM wystrzeliwuje samochód do przodu. Nie wiadomo kiedy jest już 6500 obrotów, dwójka i znowu wbicie w fotel. Na drugim biegu można osiągnąć prędkość ponad 100 km/h. 

Wielkim plusem auta jest praca skrzyni biegów. Pracuje ona bardzo lekko i precyzyjnie. Nie zdarzyło się nigdy, żeby nie można było trafić w bieg przy przełączaniu. Przełożenia nie są zbyt długie, trzeba więc czasami sięgnąć do lewarka, jednak wysoki moment obrotowy pozwala na sprawna jazdę w dolnym zakresie obrotów silnika. Nie ma wtedy wrażenia, że auto nie „idzie". Samochód bardzo chętnie reaguje na naciśnięcia pedału gazu, do 100 km/h przyspiesza w 6,4 s. Prawie nie odczuwalny jest efekt turbodziury, więc nie ma wrażenia słabszego przyspieszania w dolnym zakresie obrotów. Kierowca czuje, że dysponuje całą mocą silnika od najniższych obrotów. 

Prowadzący Imprezę jest cały czas łatwym celem dla patroli drogówki, gdyż nie wiadomo kiedy wskazówka prędkościomierza osiąga punkt, w którym w myśl przepisów ruchu drogowego jedziemy już zdecydowanie za szybko. Deklarowaną przez producenta prędkość 231 km/h samochód osiąga bez najmniejszych problemów, a nawet nieco ją przekracza. Jedyną niedogodnością jaką odczuwamy, są częste przy takiej jeździe odwiedziny na stacjach benzynowych. 60 litrowy zbiornik paliwa nie wystarcza na długo. W naszym testowym egzemplarzu maksymalnie zużyliśmy 17,5l./ 100 km, min. 11l./100 km.

Samochód rewelacyjnie wręcz reaguje na hamulec ręczny. Wprawny kierowca używając ręcznego i operując umiejętnie gazem może wyczyniać autem prawdziwe cuda. Bardzo łatwo można wprowadzić auto w poślizg wykorzystując lekkie zacięcie hamulcem ręcznym i naciskając gaz. Walory trakcyjne Imprezy docenia się przede wszystkim na śliskich i luźnych nawierzchniach, wtedy jesteśmy szczęśliwi z posiadania samochodu z napędem na wszystkie koła. Auto wręcz przewiduje to, co kierowca za chwilę zrobi i na szczęście niekiedy wybacza niewprawnym ich błędy. 

Jeżdżąc przez kilka dni Subaru zauważyłem dwojakie reakcje innych kierowców na to auto. Większość z nich za wszelką cenę chciała udowodnić, że ich samochody nie są gorsze - próbowali wyprzedzić jadącą Imprezę lub szybciej wystartować spod świateł. Drudzy z podziwem patrzyli na ten piękny samochód. Widać było, dawno już zapomnianą życzliwość dla innego kierowcy i podziw dla technologii, dzięki której samochody firmy Subaru są obecne na rajdowych trasach świata. Trzeba jednak pamiętać, że najlepszy i najbardziej zaawansowany technologicznie samochód nie pomoże gdy jakiś niedzielny kierowca wymusi pierwszeństwo i wyjedzie prosto pod koła Waszego samochodu....

Dane techniczne: 

Silnik: Chłodzony cieczą, czterocylindrowy boxer z turbodoładowaniem i intercoolerem o pojemności 1994 ccm. Po dwa wałki rozrządu, cztery zawory na cylinder. Silnik wyposażony jest w chłodnicę oleju. Średnica cylindra x skok: 92,0x75 mm Stopień sprężania: 8,0:1 Maksymalny moment obrotowy: 290 Moc:218KM(160kW)

Przeniesienie napędu: Mechaniczna pięciobiegowa skrzynia biegów, stały napęd na cztery koła z centralnym dyferencjałem VISCO i somoblokującym mechanizmem różnicowym tylnej osi. 

Zawieszenie: Przód; wahacze poprzeczne, kolumny McPhersona, stabilizatory Tył: wahacze poprzeczne i wzdłużne, amortyzatory poprzeczne, stabilizatory Hamulce: Tarczowe, wentylowane, średnica (przód/tył) 294/299 mm, ABS 

Nadwozie: 

Długość:4350 mm 

Szerokość:1690 mm 

Wysokość:1415 mm 

Rozstaw kół: 2520 mm 

Masa własna:   1255 kg 

Osiągi: 

Przyspieszenie 0-100 km/h:  6,4 s  

Przyspieszenie 0-200 km/h:  29,3 s  

Przyspieszenie IV bieg 80-120: 6,6 s 

Przyspieszenie V bieg 80-120:  9,5 s 

Pojemność zbiornika paliwa:  60l.

Prędkość maksymalna:  231 km/h

Źródło: "Oes- magazyn rajdowy"